galawesh

Kategori: AUSTRALIEN 2014

Farmen första veckan.

När vi kom fram till Brisbane så tog vi tåget till ''Stan'' och sedan bussen till Stanthorpe som ligger 4 timmar in land. Vi var framme sent på kvällen, så han på hostelet kom och plockade upp oss vi fick checka in och skulle starta 4 på morgonen. Vi sov knappt nåt men vaknade upp pigga och glada, taggade på att jobba. Det var redan ett gäng tjejer på 6 som jobbade som ett team sen fick vi två hoppa in också.

Ja det var inte vad jag hade förväntat mig.. Inte alls. Det var något helt nytt. När vi kom fram till farmen så fick vi väskor som vi skulle bära på oss, där frukterna ska in och sedan ut i binsen. Det var tungt som fan, man fick en stege på 5 kilo som man skulle bära efter sig och att plocka frukt, upp och ner för stege, vara snabb, inte tappa nåt, vara fokuserad är svårt... Vi slutade runt 2, när vi kom hem åkte vi och handlade för veckan och försökte komma in i allt... Efter min första dag var jag helt död och frågade mig själv flera gånger om det är nåt för mig...  Men fick bra connection med folket på hostelet så efter vår första dag blev vi vänner med alla och det var rikitgt roligt folk där. Våra roomies också!

Det här är bilder från dom första dagarna. Tänkte inte på att ta mer bilder och man får inte ha mobilen uppe. + 10 minuters rast under trädet.
Man fick även fina blåmärken och sår på köpter. Nu ser man inte så bra på bilden men det där var efter min 3dje dag tror jag. Det ser värre ut nu efter en månad kan jag lova.

När vi var klara med ett område så åkte vi mot andra(farmen är sjuuuukt stor...!!!!!) då åkte vi trakor. Alla satt i binsen och så fick man lasta på sin stora stege varje gång också.

Cairns The Jack

I Cairns bodde vi på The Jack vilket var ett super bra hotell. Det var ganska stort och nära till centrum, barer mm. Dom hade även gratis måltid 6-8 tror jag det var. Vi hann utforska staden litegrann iallafall, vi åkte och badade, hängde med svenska människor och hade det super kul på hostelet. =)

För första gången kände jag mig som en ''backpacker''... Vi åt inte mat med bestick(fanns inga....?) och så hade jag lite bär i kylen som hade smält, fick i mig dom iallafall som ni ser på bilden haha. Bilden med 50 lappen är så rolig, vi var ett gäng ute den kvällen och så var det en kille framför mig som tog kort med sin 50lapp, slutade med att alla gjorde det och skickade runt bilderna haha. För övrigt så var det en VÄLDIGT bra sista kväll i Carins, fick lära känna massa nya ansikten. :))))

Resan till Carins

På söndagen så åkte vi 4 på morgonen till flyplatsen för att ta oss till Carins som ligger några timmar ifrån Sydney med flyg. Jag packade ihop alla mina saker och åkte iväg till stationen och mötte upp Fran och så åkte vi mot  flygplatsen. Nä vi väl var där så gick allt super bra, vi checkade in och jag blev '' tagen '' pga mitt smink i säkerhetskontrollen. Dom tog mitt läppstickft och lite andra saker, det tråkiga var att det var ett YSL läppstift men men. Vet inte vad som var fel. När vi kom fram så åkte vi mot Cairns city och tog bussen till Mission Beach. Tog oss 2 timmar att ta oss dit så när vi väl var framme på hostelet hade vi redan pratat med dom om att få jobba där så vi blev informerade lite om stället och sedan fick vi ett rum. Det var lite kul att när dom såg oss, det första han sa var: You must be the beauty session, haha!

Efter att ha jobbat där 2 nätter, kollat in läget, inget farm jobb så bestämde vi oss för att åka 30 minuter söder till Tully. Måste också säga att jag hade ingen singal eller täckning under dom 2 dagarna, bara på vissa ställen!! När vi kom till Tully skulle vi till en Caravan park som ordnar jobb åt dig medans du bor där. Ja en jävla caravan par, med husvagn och shit. Det var det värsta jag hade sätt i hela mitt liv. Visst det var billigt, men i en stad med 5 butiker, DÖ hett, och ingen signal alls den här gången. Så jag bestämde mig för att åka därifrån så efter 1 timme så var vi på bussen på väg upp mot Cairns igen... Vi checkade in på samma hostel som Nevin så det var super kul att få träffa henne. Vi bodde där 2 nätter tills vi skulle lösa vart vi skulle...
Kom då på att jag stod på väntelist sen flera veckor tillbaka på en farm in land nära Brisbane så han ringde upp mig och sa att han hade ett erbjudande... Så tidigt på morgonen tog vi oss till flygplatsen igen för att flyga till Brisbane!

Nevins Birthday

Dom sista dagarna i Sydney spenderade jag på bästa sätt. Jag hängde med mina flatmates, min granne fyllde år, jag fixade med bankkonto och massa andra kort inför resan, träffade nya människor, shoppade och festade lite.
Nevin fyllde 23 år så vi gick ut och käkade ett gäng och sedan fortsatte vi festen hemma hos mig. Vi sjöng, drack öl, skrattade och hade de super skoj. Eftersom jag skulle upp tidigt så stannade jag hemma och fick säga hejdå till min kära nya vän med lite tårar. MISS YOU SO MUCH N <3

1,5 månad senare...

..är jag tillbaka! Gud vad konstigt det kändes att komma in på bloggen igen. Det är en del nya saker och 10 kommentarer har droppat in. Så kul! Jag har inte landat ännu så kommer ta upp inläggen allt eftersom. Känns som att jag är tillbaka i Sydney bubblan. Ska fixa lite kaffe och sedan ska jag sätta igång och förklara min resa för er...

Jag flyttar... igen.

Fyfan, dom här veckorna har varit så jäkla intensiva. Jag har skaffat mig en ny vän, världens roligaste granne. Varför har vi inte träffats innan??? Hon har liksom bott här i 3 månader. Vi har hängt varje dag sen vi träffades. Jag har varit ganska deppig men så fort vi hänger så glömmer jag allt annat. Jag har haft såååå jäkla kul med mina flatmates. Det har vart dom bästa veckorna här.

Jag har också haft väldigt mycket ångest över vad jag ska göra. Jag behöver ett fulltids jobb och det är ganska svårt att hitta här. Min andra lösning var att åka och farma, där tjänar jag bra pengar och jag kan inte slösa något eftersom det enda du gör är i princip jobba. Men jag har övervägt båda så jäkla mycket, det har varit jobbiga kvällar där jag gråtit och bara gråtit...tills jag bestämde mig för något och det var att åka och farma. Jag tror också jag är klar här i Sydney. Det finns inte mer att se och jag behöver något nytt. Jag behöver hålla mig sysselsatt.

Sååå.. I måndags bokade jag flygbiljetter till Cairns. Jag åker dit med Fransesca som är en jätte härlig prick. Vi kommer ha så kul och är vädigt taggade! Vi åker vidare till mission beach(googla!) och stannar på hostel där. Det är skönt att kunna dra till beachen när man är ledig sen dra till farmen och jobba. Gud vilken kontrast haha! Jag tycker det ska bli super kul. Det kommer bli en upplevelse och jag är så glad att jag tog mod till att göra detta. Ni ska få följa med på resan!!!!

Så nu håller jag på att packa, städa, hitta någon till rummet, ornda med bankkonto, medicare card och en heeeel del annat som behöver fixas in för min resa som är på SÖNDAG! Wopp.

Happy new year

Vi hade letat efter ett bord såå länge men allt var överpris. Liksom 500$ för lite mat kändes inte sådär jätte värt trots att det var nyår. Så på dagen var vi i Double bay för att gå förbi mitt gamla jobb så vi bokade ett bord där eftersom vi ville se fyrverkerierna men inte orkade trängas bland folk så kom jag på att jag hade hittat en good spot mot bron. Så vi fixade oss, hängde med folket som bor här och sen åkte vi till Double Bay. Ibland är det så svårt att hålla allting ihop, jag och S kom in på ett känsligt samtalsämne på restaurangen, så kvällen på restaurangen slutade med några tårar här och där. Vi gick sedan till en bar och drack lite drinkar innan klockan skulle så 00. Sedan gick vi till utsikten och pussades till fyrverkerierna.

Min stiliga man. <3

Min babe och jag. =)

New year outfit

Min klänning och väska har jag köpt här i Australien som jag hade på nyår. Klänningen var ett kap! Väskan köpte jag på Valleygirl för 10 dollar. Man kan fynda lite här trots att allt är super dyrt..

Blue Mountains

Underbar dag. Allting var så perfekt. Vädret, resan, sällskapet och utsikten! Kommer nog aldrig glömma den här resan. Jag och Shad hade kul hela dagen igenom. Vi åkte väldigt tidigt på morgonen(cirka kl5) och vandrade i 12 timmar.

let's do it

Okey det har inte varit världens bästa blogg medans jag varit i Australien. MEN, nu ska jag fan njuta min sista vecka i Sydney. Jag har verkligen inte tid till detta. Kanske imorgon eller om 1 vecka. VI får se när. Så länge... HEJ!

För er som undrar hur det är, det är najs, jag flyttar till Queensland om 1vecka, åker dit med en spanish girl, exited till 100%. Nu kan livet börja.